Legemiddelindustrien som moralens vokter

LMI føler seg truet av alternativ medisin og trekker moralkortetLegemiddelindustrien (LMI) hakker løs på alternative behandlere. Sannsynligvis har de et budsjett som mangedobler samtlige alternative behandleres markedsbudsjett i kampen.

Svært mye av det du leser i media er plassert der av PR-rådgivere. Media ikke vil skrive reklame for et firma eller en sak, men kun omtale nyheter som har en redaksjonell verdi. Derfor kontakter bedrifter og interesseorganisasjoner en PR-rådgiver. Rådgiveren, som gjerne har sin bakgrunn fra media, skriver saken slik at den får en nyhetsverdi. Saken leveres til media hvor en journalist finpusser litt og presenterer saken som sin.

LMI bruker svært mye på slike PR-rådgivere. De bruker også svært mye penger på lobbyister. Dette er mennesker som kontakter politikere, offentlig ansatte i etater og annet for å fremme sitt syn. Helst gjennom personlig samtaler. De jobber systematisk som «selgere». De vet hva som er viktig for hver enkelt etat eller politiker og fremmer saken slik hver enkelt i målgruppen «tenner».

Eksempelvis vil forbrukerrådet være opptatt at forbrukernes rettigheter ivaretas. En lobbyist vektlegger mangel på – eller tilstedeværelse av slike rettigheter i samtale med forbrukerrådet.

På den måten får LMI politikere, etater og forbrukere til å tro at alternativ behandling tar inn store beløp fra forbrukerne. I virkeligheten utgjør det promiller av hva LMI’s medlemmer tar inn. LMI får den samme opinionen til å tro at den alternative medisinen er udokumentert. Men i virkeligheten har de bare ikke lov til å dokumentere sin virksomhet.

Det er underlig at LMI er så opptatt av alternativ medisin. Kan det være fordi alternativ medisin, til tross for LMI’s massive kampanje gjennom flere år har fremgang? At stadig flere av LMI’s kunder, til tross for LMI’s bakvaskelser i stadig større grad velger å forsøke behandling hos utøvere som ikke handler hos LMI?

LMI er selvsagt i sin fulle rett til å fremme sine medlemmers interesser. Det er det de er til for. Men det er når de fremmer moralkortet det blir feil.

Dersom LMI virkelig hadde høy moral og var opptatt av forbrukerne ville de hengt seg på andre også. De ville slått med på kosmetikkindustriens «marginal Konstantin» og «provitamin E» som garanterer «ungdommelig hud selv etter overgangsalderen». Men dette er selvsagt ikke noe LMI bryr seg om. Dette er ikke noe so «stjeler» kunder fra LMI’s medlemmer. Da er ikke lenger moralen og bekymringen for kunden lenger så viktig.

LMI fremmer meninger som gjør det vanskelig å påvise bivirkninger av kjemisk medisin. Bivirkninger av vaksiner teller ikke hvis de oppstår mer enn 48 timer etter nålestikket. Hensynet til forbruker er ikke lenger så viktige. Ikke sannheten heller. Da er det medlemmenes interesser som teller. Men hvis forbruker kontakter en person som gjør ham frisk uten å handle av LMI’s medlemmer, da er personen suspekt og lurer forbrukeren.

LMI er ikke opptatt av forbrukeren. De er ikke opptatt av om forbrukeren blir frisk eller ei. De er opptatt av at forbrukeren handler av LMI’s medlemmer og at det ikke oppstår konkurranse som kan ødelegge det enorme, årlige, norske, 100.000.000.000 (100 milliarder) kroners markedet medlemmene forsyner seg av. LMI er blott for moral, selv om de elsker å fremstille seg som moralens vokter.

Alternativ medisin, litt avhengig av om hva du teller med, omsetter for i underkant av 1/1000 av LMI. Som homeopat tilbyr jeg ikke nødvendigvis et alternativ, men et komplimenterende tilbud til LMI. Og jeg omsatte for 50.000 kroner i 2012. Og betalte 36.000 kroner i husleie. Det er nok en trussel mot LMI, men ikke umoralsk!

Del så dine venner får se dette
  • Twitter
  • Facebook
  • email

About Solveig

Solveig Aursnes er registrert homeopat MNHL og leder av Norske Homeopaters Landsforbund. Hun er ettertraktet både som homeopat, foredragsholder og kursholder.
This entry was posted in Ukategorisert. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>