Pollenplager, pollenallergi og homeopati

De pollentypene som har størst betydning ved pollenallergi, kommer fra tresortene or, hassel, salix og bjørk. Or og hassel begynte tidlig i år og begynner å gå mot slutten. Salix har såvidt startet på Østlandet. Bjørkepollen er den pollentypen fra tre flest reagerer på, og stareter vanligvis i mai. I tillegg har vi samtlige gressarter, særlig timotei og hundegress og burot. Muggsoppsporer kan gi de samme plagene som pollen.

Pollenallergi, blomster og homeopatisk behandling

Vakre er de, men pollenallergi gir de

Vi antar at i overkant av 20 % av befolkningen lider av mer eller mindre alvorlig pollenallergi – dvs. ca. 1 000 000 nordmenn!  Hele en av fem nordmenn er plaget med pollenallergi, og det blir bare fler og fler med årene. Symptomene er ofte tett nese, nyseanfall, rennende øyne, hodepine og trøtthet.

Her er tipsene som gjør pollensesongen mer utholdende:
1) Ta Homeopati- medisinene dine. Tenk deg om mht. sterke skolemedisiner som Syrtec /Cetricin og Fluide. 70% av imunforsvaret ditt sitter i tarmen. Derfor er det viktig at forholdene legges til rette for at immunforsvaret får de aller beste vilkår. Rikelige mengder med Omega 3 er en bra start. Husk å velge gode, ferske oljer.
Den Homeopatiske behandlingen er ikke bare symptombehandling, men bygger opp immunforsvaret/ slimhinnene slik at man etter en tid kan bli helt medisinfri.

2) Skift sengetøyet ditt ofte
Det finnes ubeskrivelige mange pollenkorn i lufta om sommeren og de kommer seg inn påsoverommet selv om du ikke lufter med vinduet. Skift derfor sengetøyet oftere enn du gjør om vinteren.

3) Ikke tørk klær eller sengetøy ute
Det sier seg nesten selv. Å henge ut klær eller sengetøy er å be om allergiutbrudd.

4) Skyll håret før du legger deg
Pollenkorn har lett for å bli sittende i håret når du har vært ute og koset deg en fin sommerdag. Gjør det derfor til en vane å vaske eller skylle håret før du legger deg for kvelden.

5) Bruk solbriller
Ved å bruke tette solbriller skjermer du øynene for pollenkorn. Det er særlig lurt om du driver idrett ute eller om det blåser.

6) Vask ansiktet ofte
Vask deg i ansiktet når du kommer inn eller om du kjenner noen form for reaksjon, da blir du kvitt de små kornene som kan ligge som et lag på huden og gjøre nese og øyne irritert.

7) Dusj deg i form
Har du vært ute lenge og kjenner du er i ferd med å få et allergiutbrudd – hopp i dusjen! Når du dusjer, skyller du av deg alt av pollen og sand som kan irritere hud, øyne, nese og hals.  Dusjer du med varmt vann er sjansen mindre for å få feber av allergien. Da nøytraliserer du det pollenet som sitter skikkelig fast på huden, det løsner og blir skylt bort.

Ta kontakt hvis du lurer på noe.

Del så dine venner får se dette
  • Twitter
  • Facebook
  • email

About Solveig

Solveig Aursnes er registrert homeopat MNHL og leder av Norske Homeopaters Landsforbund. Hun er ettertraktet både som homeopat, foredragsholder og kursholder.
This entry was posted in Pollenallergi and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>