Diare, Forstoppelse, Irritabel tarm, Chrons Syndrom, Ulcerøs kolitt og homeopati

Fordøyelsesproblemer kan arte seg både som forstoppelse og løs mage/diaré, noe som de fleste har opplevd. Men for mange kan det også ha mer en permanent karakter. Fordøyelsesproblemer kan også gi utslag som behov for hyppig toalettbesøk, mye tarmgass og kløe med mer. Diare eller fostoppelse kan også skyldes matforgiftning eller plustselig allergisk  reaksjon.

Plagene kan i blant være diagnosert til bl.a. irritert tarm, Chrons Syndrom, Ulcerøs kolitt eller andre ting. Tradisjonell medisin kan i noen grad holde slike plager i sjakk, mens homeopati behandler fordøyelsesplagene med sikte på å fjerne plagene permanent.

Homeopater behandler ofte diaré og forstoppelser. Homeopater kan også behandle lettere tilfeller av matforgiftning, men akutt og alvorlig/livstruende matforgiftning skal alltid forelegges lege og/eller sykehus. Rekonvalesens etter alvorlig matforgiftning kan behandles med homeopati for å hjelpe kroppen til å sette igang en hurtigere og bedre rekonvalesens.  Se også behandling etter operasjon og kjemisk medisinering med homeopati.

Irritert tarm og andre mer alvorlige betennelsesreaksjoner i tarmen er svært vanlig i den vestlige verden. Mer enn 10 % av befolkningen sliter med irritabel tarm. Også irritert tarm og andre kroniske fordøyelsesplager i tarmen  behandles med homeopati. Homeopatisk tilnærming til slike lidelser kan være omfattende og må i blant skje “lagvis”. Det vil si at vi homepater noen ganger må bruke flere homeopatiske medikamenter for å komme frem til og fjerne årsaken til plagene. Homeopatisk  betrakter vi ofte ikke irritabel tarm eller andre fordøyelsesplager som en sykdom, men som et symptom på at noe er i ubalanse. Det er viktig for homeopaten å finne årsaken til at pasienten har fått disse plagene.  Vellykket behandling av irritert tarm og andre kroniske fordøyelsesplager i tarmen, kan fjerne plagene permanent eller reduserer plagenes styrke vesentlig.